Timers søvn efter alder

Hvor meget søvn har du brug for i forskellige aldre? I løbet af skoleåret har børn brug for ca. 9,5 timers søvn, og teenagere har brug for mellem 8 og 10 timer. De timers søvn, du har brug for til voksne, varierer afhængigt af din alder, men de fleste voksne kræver syv til ni timers søvn hver nat. Selvom du er over 65 år, har du sandsynligvis stadig brug for lidt søvn. Læs videre for at lære mere om den anbefalede mængde søvn i forskellige aldre.

Børn i denne aldersgruppe går generelt i seng mellem kl.m og 21.m og vågner typisk mellem kl. 6 og 8 .m. Generelt udvikler nye søvnproblemer sig først, når barnet når omkring tre år. Alligevel er det godt at sørge for, at dit lille barn får den anbefalede mængde søvn hver dag. Husk dog, at småbørn dropper deres anden lur i en alder af et – læs evt mere her sleepzone.dk.

At sove er en væsentlig del af et barns sundhed og trivsel, og de timers søvn, de får, varierer fra barn til barn. National Sleep Foundations anbefalinger for antallet af timers søvn, et barn har brug for i hver alder, varierer fra hinanden. Heldigvis er der retningslinjer og tips til rådighed for at hjælpe dig med at bestemme, hvor meget søvn dit barn har brug for på hvert trin. Du kan blive overrasket over, hvad du opdager! Hvis du ikke er sikker, så tjek National Sleep Foundation’s søvnretningslinjer for børn i samme alder som du er.

Babyer og småbørn har brug for mindst 11 timers søvn om dagen, herunder en lur i løbet af dagen. Dette kan virke som meget, men i virkeligheden har disse små børn stadig brug for en lur i løbet af dagen. De har brug for mere søvn end dette, og det er vigtigt at huske, at de har brug for mindst ti timers søvn på en dag. For børn over to år vil de dog sandsynligvis sove i kun ni eller ti timer.

Mens en voksen har brug for syv til otte timers søvn om dagen, kan de timers søvn, som ældre voksne har brug for, variere afhængigt af deres alder. Seniorer falder normalt i søvn tidligere end deres yngre kolleger og vågner tidligere, end de gør, når de er yngre. Deres døgnrytme ændrer sig også, og de har tendens til at bruge mindre tid i dybere stadier. Som følge heraf cykler de hurtigere gennem alle fire faser af søvnen. Mens de anbefalede timers søvn varierer meget, falder de fleste mennesker inden for intervallerne for den optimale søvntid for deres alder.

Forældre føler ofte, at deres dag afhænger af, hvor meget søvn deres børn får. Men hvis de ikke opnår disse timer, er der nogle ting, de kan gøre for at hjælpe. Du bør først rådføre dig med din læge, hvis du ikke kan få nok søvn, eller hvis du har problemer med at sove. Det kan være et spørgsmål om at omarrangere din tidsplan og udarbejde en søvnplan, der fungerer for dig. Derefter kan du endelig være sikker på, at din baby får tilstrækkelig søvn.

Leave a Reply

Your email address will not be published.